Wednesday, February 17, 2010

pUdU→lUmUt→tElUk sEgAdAs→lUmUt

Pengembaraan di mula kan selepas masuk nye waktu asar..
Desas desus mengatakan mungkin kita terlalu awal utk b'tolak..
tapi aku tetap ngn pendirian aku[aku pengarah,lantak ar]haha
Depan kiosk menjadi tapak utk perhimpunan pengembara yg dahaga kan air masin..
tepat 5.30 pm, kami bergerak ke station bus kat dpan KMR..
Rezki kte orng,bas sudah tersadai menunggu kehadiran kte org..
5.40pm bas meluncur laju..
Sume org berehat utk men'cas' tenaga..
Tapi aku tidak..aku sebok memikirkan perjalanan aku ini..
Besar tanggungjawab aku ini..
Aku kene puas kan hati sume org dlm percutian ini..

Setiba nye di Pudu[6.30pm],kte org bergegas naik ke atas..
kte org berpangkalan di 'RUang Menunggu' kat atas pudu..
Karpet yg tersergam indah di duduki 13pengembara..


Kat pudu je dah byk msalah terjadi..
Mula2 polis sound x ley main kad terup..ok..itu aku terima..
Sebilangan pengembara menunjukkan kehebatan mereka main sudoku..
Masa bergerak dgn perlahan..
perot pun dah berbunyi.
Nates,thaleq,liyon,ella n oshin telah bergerak utk mendapat kan mkanan yg berdekatan..
Magrib pun menjelang..
Aku,tongga,lehe,kupan n bangla bergerak melakukan perkara yg wajib..
Di susuli midot,bell n zana..
Aku,tongga,lehe,kupan n bangla mengambil giliran menjaga beg2 sebesar gedabak..
Sambil tgh lentok kat atas karpet,dtg nye guard menghalau kte org..
Kami agak pending maser 2..
Setelah sume org yg duduk kat atas karpet beredar,kte org x berganjak pun..
APe kejadah nye wat karpet utk wat org lalu lalang?
kte org membangkang dgn duduk atas lantai kat tepi karpet..
Akhir nye tetap di arah utk duduk di kerusi..
Guard tetap di maki hamun[blakang2]
Aku,tongga ngn lehe pergi lah menunai kan yg wajib dan seterus nye pergi mkn kfc.
bratus punye lame,tapi kami tetap bersabar,lehe di depan aku,ngn tongga blakang aku..
LEhe di layan agak lame mase 2..
pastu pakcik kat blakang tongga sound,'ape bende bdak dpn ni bli hah??'
Aku dlm hati nak je maki2 pakcik nih..asal dier nak mmbr aku..bkn slah lehe,slah dak kfc 2..
MEmang maser 2 aku F**k gler kfc..
layanan dier,ngn ayam x masak..SAY NO KAT KFC PUDU.
Tapi pertelingkahan pengembara dgn guard x hbs di lagi..
tepat jam kul 11.o0pm,guard tersebut kembali mengalau..
ini di sebab kan Ruang Menunggu di situ tutup pada masa tersebut..
KEPALA HOTAK dier..asal x tutup kul 12 mengong!!
kte orng agak panas maser 2..berpeluh..
TErpakse lah kte org merempat kat dpan kdai..
klo kne halau lagi,xtau lah aku nak ckap aper..


Aku pergi utk menyejok kan tekak..
KEPALA HOTAK dier air teh o ais 1.50..Baik aku g mamak jerk.
xpe2..Dugaan di pudu belum berakhir..
Saban menunggu bas..stiap detik melihat tmpt information utk transnational..
jam menunjuk kan kul 12..
malang nyer bas kte org on delay..
tapi naseb baik stgh jam..
12.30 bas dtg seperti di janji kan..
Aku duduk bersebelahan tongga..tapi tongga tdor tanpa menunggu aku..taik tol dier nih.
Sepejalanan ke pangkor,aku borak sakan ngn bangla[time kasih bangla]

Akhir nye sampai jua kte org kat lumut nih pd jam 5.30am..
Lepak kat dpan tandas hotel bak kate nates..[gler ape lepak dpn tandas]


Prot pun dah berkeroncong..ader ar sebilangan org yg pelahap mkn megi..
Aku cume meminta jer..rezki jgn di tolak kan..
Tapi,ader lah hamba Allah yg bgi tau ader kdai mamak berdekatan[nape lah lmbt bgtau]
kat mamak xder ape yg menarik melain kan 'Ha Lam Alip Lai'..haha..
Akhir nye jam menunjukan tepat 6.30am..
kte org bergegas mendapat kan tiket feri...
lebey kurang sejam menunggu utk feri berlabuh mengambil kte org..


7.40 am,manusia2 berpusu2 naik feri..x terkecuali 13 pengembara juga..
Dalam feri,ader yg sebok amek gmbo dan ader juga yg telah terbongkang pnt..
Setengah jam pejalanan,akhir nye sampai kat pangkor..
Cahaya menerangi ruang2 awan..
pegi kat kawasan kem[Teluk segadas] naik van pink[mcm jual askem]
murah jer kene byr,2 inggit sorang..
pastu kene tracking lak..nseb baik kejap je..
tapi peluh aku dah melambak dah..
At last nampak jugak laut..
dtg je rase mcm nak terjun je laut..
tpi maser 2 surut lagi..
khemah sume dah siap,pastu borak2 ngn abg reza..
bincang2 punye bincang,akhir nyer...
aku pun x tau ape aku bincang ngn dier td..haha
tpi yg sdey nyer,dier masak kan utk kiter org[mlps nak rase msakan dak pompuan]
Hari tu memang berlalu agak perlahan..
Aku rase bersalah sgt wat dye org bosan..
Tapi lps mkn aktiviti snorkeling di jalan kan..


hmm..agak bosan ar sbb aku maser 2 dah lupa berenang mcm ner..hehe..
dpt pgg timun laut[tapi aku x pgg pun,x sampai nak amek] dll
pastu kayak plak..
pnt seyh kayak..urat2 kat tgn sume kluar..
lps 2 dpt mandi puas2..
mlm plak,x berkesempatan nak karaoke..huhu
tapi di ganti dgn aktiviti menangkap ketam,ikan,'obor2' dll..


tapi sume minatang yg berkenaan tlah di lpas kan semula utk kebaikan mase dpn.

Aku di bangun kan oleh abg bulu hidung terkeluar[kupan]
agak hardcore dier kejot..
Pagi 2 gosok gigi gune air teh bercmpr dgn bihun air..

Aktiviti strus nyer main pasir..
aku di jadi kan mangsa nyer..tapi have fun gak..


Maser utk mkn tgh hari..memang terbaik ar ikan die..mengidam dah..
Pastu aktiviti kayak plak..dah mcm kursus aku tgk..
Aku ngn ella..Stiap mase akan jadi terakhir[aku kene jage dak]
Mandi kat teluk lagi satu mmg terbaik lah..perfect..
Mcm2 skil berenang aku wat..[hehe]
maser kayak,mcm2 kte org blajar..
dlm pejalanan balek ke kem..
Musibah menimpa,kayak lehe ngn midot karam.[ape lah korang nih..hehe]
aktiviti mencari kayak karam berleluase..tapi masih x jmpe..
mandi manda bersame sambil main bola monyet..
asek2 org same je jadi monyet[bell,midot,oshin...hehe]
sampai magrib gak kte org mandi..
memang x mengenang erti sejuk..
jari pun dah berkedot mcm nenek umur 69 tahun..


mlm 2 bbq..sronok gler..
ader ketam,ikan pari,ayam..memang nikmat lah..
pastu di saji dgn bihun ngn nasi goreng..memang x hbs lah..


aku ratah ikan pari jerk...terbaekk..
pastu kte org di arah wat uggun api..


tapi dyer org yg wat sumer..sng je dye org wat..
mlm 2 sesi luahan perasaan..byk gak yg bocor..

Subuh menjelang..aKu tdo selepas menunaikan solat..
aku nak mandi ngn midot n bell,tapi x berkesempatan coz mata aku brat gler..
tapi x ley tdo pun maser 2..mandi2 sampai hitam legam..
strusnye main ting ting..Aku jadi raja Brek..haha..tp tongga mng,bell looser..haha
pas2 main galah panjang..team first year 'borak' menang...hahaha..
Sesudah pnt bermain,sesi kemas2 di jalan kan dan pastu masak..
sdap lah jugak kan..
Akhir nye jam menunjukan kul 3stgh..


Teluk Segadas di tinggal kan..
Sampai jua di lumut..
aku shoping sampai 40 hinggit...sume mknan..
sambil tgh lepak minum cendol[4.50pm]

midot : botol,jom lah gerak,dah kul bper nih..

Aku : Aku diam sambil mengeluar kan tiket bas..sepintas lalu aku tgk tiket tu..

Aku : Alar..tiket kul 5.15 lor..ni hah,,sambil menunjukan kat nates..

nates : Angguk jerk...

Sumer org menarik nafas lega..Tapi aku rase x sedap hati maser 2..
5.10 kte org bergerak ke station bas..
tanpa menghirau kan dyer orang,aku tros ke kaunter transnational..

botol : Tumpang tanye kak,bas pegi KL dah lepas ker?[hati ku berdegup kencang]

kak : [Dengan selamber dier jawab]dah lpas dah

botol : Huh?dah lpas?tapi tiket tu kater kul 5.15pm..

kak : eh..bas ke kl dri cni kul 5..klo 5.15pm gerak dari manjong..bak tgk tiket..

botol : tiket?jap yer..nanti sy dtg balik..

kak : ok

aku berlari mendapat kan nates..aku mintak tiket dri dier..aku cek balik tiket 2,mmg btl tiket kul 5.oopm..Aku tersentak..Aku x dpt pikir kan ape2 maser 2..

botol : ni kak tiket nyer..

kak : hmm..btl kan bas kul 5..hmm.korang ramai..Akak susah nak tolong..

botol : tapi cmne ni kak?huhu[aku berharap]

kak : hmm..klo nak adek amek bas kul 6.30pm..tapii kne bayar rm18.40..

botol : huh?mahal 2 kak..

kak : itu je akak ley tolong..

botol : hmm...ok2..nnt saye dtg balik yer..time kasih kak..

kak : sama2..

Aku sdey gler maser 2...Aku pgl tongga aku cerita kan sumer..
Tapi aku tkt nak cter ngn dak2 lain...Aku xnak dye org hampa...
tapi aku cerita gak kat dyer org..
Sejurus aku cerite,sume org muka terkejut gler..
tapi aku x hirau kan dyer org..
Aku ajak tongga jmpe kak kaunter td..
runding punye runding..
Akhir nyer driver bus 2 stuju nak patah blek.tapi kene byar 5 hingit sorang..
aku x kesah langsung byr 5 inggiit..
Aku ngn tongga setuju hanya kte org je yg tau bnde nih..
tapi malang nye nates dtg..terkantoi sdah pembayaran tersebut..huhu
Dlm bas aku tdo sepanjang pejlnan..
Sampai gak kat pudu pkul 10.05pm..
Aku trus mendpt kan bas,,
Alhmdlh rapid kl yg tersergam indah 2 adalah bas yg di tuju..ke UPM Serdang..
Aku lega gler wktu 2 sampai x terkater..
dlm bas bell menemui cinta sejati....


______________________TAMMAT_____________________

6 comments:

Unknown said...

wah....sumber inspirasi ak nk smbung cte:)
pnjg lebar cte ko boo:)

dodot said...

hahhaha akhirnye.. penat aku tunggu... hahahha

nice trip... :)

tough lady :) said...

fun experience..just nice..

gigih taip pjg2..tahniah pengarah.. =)

faizbotol said...

leleq-hehe..contohilah aku..haha
midot-time kasih coz menunggu..yup..nice..
aku rase nak bgi key chain ar kat sume org.. amcm?
bell-ni lah report aku..haha

fatin said...

weh.. cantik gler gambar sunset tuh. terbaek lah!

Anonymous said...

bole tahu keseluruhan kos?