Tuesday, December 15, 2009

"siapa tahu no tel Allah?"

"siapa tahu no tel Allah?" soal seorg penceramah dgn nada bersahaja.

Hadirin dan hadirat terpinga2..masing2 bfikir...tgamam pun ada...kelu.ada juga yg cuba mereka2
jwpn.dan tak kurg juga yg ingin meneka. Sebahagian yg lain tidak sabar2 menunggu jwpn...dr
penceramah tsebut.

" ada yg tahu?/ ingin meneka barangkali?"

hadirin dan hadirat tetap diam mbisu..tesrsengih...tersenyum simpul...bisik mbisik...jwpnnya masih tidak
dpt dicari.

lalu dgn selamba penceramah mnjwb...soalan yg barangkali ditanya dan dijawab sendiri.

"2...4...4....3....4"!!!!

" aku tcengang...dlm hati eh...suka2 je pnceramah ni buat ajrn sesat...bg no tel Allah...main2 plak
tu...ada kmrhn dan geram yg mnjlma.

blum pun smpat marah aku mjadi2...meluap2...penceramah menegaskan lg..hujahnya...

"subuh 2...zohor 4...asar 4...magrib 3....isyak 4...jd kita kena la tel Allah selalu guna no ni 24434...tp tak
ramai yg tel..kan .ada yg kdg2 lupa..ada yg tak tel hari2.

.tel bila perlu...tak perlu Allah ....tak tel..betul tak?."hadirin hadirat diam mbisu..ada yg tunduk.

urat saraf dan nadi marah aku kendur tiba2...ya tak ya juga....24434...tsengih aku...isyhhh tak pernah
tfikir Allah ada no tel plg cggih....5 nombor je...Allah hu akbar.

pndai pncrmh ni ...idea yg menarik.kreatif.tepat dan tegas. pandai jugak dia menarik minat kami dgn
idea tsebut.

betullah tu....no tu senang ingt..tp tak ramai yg tel...kalau tel pun...mgkin waktu susah...waktu
senang..waktu rzki mlimph..waktu sihat...rsnya 5 nombor tu...mcm x wujud.

Kata penceramah lg...semua org ada no tel.tp...ada waktunya kita x mahu ditel.cth waktu mlm...kita
xnak diganggu...kita tak suka kalau org tel mlm2.kita off tel.btul tak?"

tapi no tel Allah...tak pernah off.Kita je yg off tel utk Allah."on dan off".hari2 blh tel Allah...siang..3x.
mlm..2x. xpyh top up...mlh allah bg bonus memnjg...gnjrn jgn ckp la..smpai alam kubur kita bawa.
bercahaya dibuatnya...

"dah tu kalau tel Allah..lama2....campur bzikir campur thjud..campur solat hjt...bthmid...beristgfar...

kredit tak akan habis...malah Alah tambah2..

ditambah dgn apa?

ditambh dgn umur yg pjg...hidup yg brkt...rzki yg berkat...anak yg soleh..dan sihat yg bmnfaat.."

"Allah tak pernah boring wpun ada org tel Allah lama2....malah Allah sgt syg ...sgt kasih...'"

"hingga diberikan gnjrn sebaik2 gnjrn iaitu syurga...yg tidak dpt kita bygkan keindhnnya"


tapi..kalau tak pernah tel Allah/tak selalu/kadang2/jrg2 m.mana?....

nauzubillah...utk anak2 dan generasi kita.

doakan begini...allah hummaj alni muqimas solat ti wamin zurriati...


ya allah jdknlah aku dan generasiku sentiasa tunaikan solat ...dan istiqamah.

diawal waktu dandberikan khusyuk.diberikan rs seronok beribadah.

mudah2han...

2 comments:

tiratira said...

wah..nice..can i copy this?? i nk ltk kat blog i?? if u dont mind?? my blog..tiratirana.blogspot.com tngokla n komen2..hee ;)

isuzu said...

salam dr isuzu

saya adalah penulis asal cerita di atas.

sila catatkan penulis pena dan dari sumber mana ia diambil.
t.kasih krn mencopy paste karya asal saya di sini.
blh layari www.melayu.com di ruangan karya, utk petikan asal karya tsebut.

salam pena, dr isuzu.