Tuesday, December 15, 2009

"Kita ini apa yang ada?"

Masih terngiang2 lagi perkataan2 dr mulut seorg penceramah. " Kita ini apa yg ada? " Lontaran
suaranya penuh nada kerendahan hati.Tegas tetapi cukup utk menginsafkan diri.

"Apa yg kita ada....apa ...apa..." ulangnya beberapa kali.

" seluruh kehidupan ini...langit..bumi..tempat tinggal kita...semua Allah yg punya....kurniaan anggota
badan ini...kekayaan..rezeki..malah diri kita sendiri segala2nya adalah milik Allah.."

" Ada sesiapa blh beritahu bila dia akan mati?"

"Atau ada sesiapa blh beritahu atau beri jaminan yg dia akan hidup pd besok hari atau hari2
seterusnya?"sama macam hari ini dia dapat menyedut udara yg nyaman, dpt bergelak ketawa...dpt
mlksanakan apa yg dia inginkan spt hari ini?"

" Belum tentu bukan !"

"Jadi Apa yg kita ada?"

" Tiada apa-apa...."


Jadi sekiranya kita tiada apa-apa, kenapa mesti angkuh..kenapa mesti mendabik dada...kenapa mesti
bbgga...???

hnya kerna dgn memiliki kereta mewah, rumah besar...dgn pgkat...dgn kekayaan..dgn kuasa yg ada...

yg blum tntu mjnjikan apa2...???

apatah lg jika berkehendakkan kesemuanya dibawa bsama...utk mengiringi setiap kematian...

atau ada yg cuma / cuba utk menginfakkan ke jln Allah... malah tidak byk...atau jika ada pun, tidak pula
dgn ikhlas dan ihsan....???

hanya gah saja yg lebih...kerana nama dan glamor.

jika kita tiada apa-apa...
kenapa mesti mhina org miskin...ank yatim ....knp mesti mmndg rendah golongan ulama'...dan ahli
agama yg ibrt pemberi nasihat...???

kenapa juga suka berpaling dr kebenaran...knapa suka mengistimewakan kedudukan di dunia lebih dr
akhirat...???

kenapa cuba membenci Islam....ttpi bsengkokol memerangi tntutan agamanya...???

mengapa juga meminggirkan pengajaran ad din yg suci ...dan usaha memodalkan insan ttpi lebih
mengagungkan budaya pemikiran
barat..pd generasi pelapis???

mengapa juga mbenci perpaduan umat Islam ttpi mengajak dan menyemai perasaan perpecahan ...


dan byk lagi...yg tidakterugkap di sini.


Cukuplah soalan2 itu semua merungkai kesedihan hati ini...krn smlm Allah memberiku keajaiban utk aku
bsabar ats mana2 ujiannya y telah ditentukanNYA utkku.

Hati mana yg bisa tenang jika merasakan Allah tidak adil, malah berburuk sangka dg ketentuanNYA.

Oleh itu, kata2 penceramah tsebut benar2 mngingtkan aku dan menyedarkan aku...aku benar2 tiada
apa2 ..tidak memiliki apa2...kecuali memiliki DIA ...utk apa shj.

Jika aku mrs kesal krn itu dan ini...lihatlah...apa yg ingin aku kesalkan...kerna hakikatnya memang pun
aku tidak memiliki apa2...

utk apa aku merungkai sesuatu yg telah Allah tentukan...bukankah aku yg tidak adil utk Allah?
Amalan cuma sedikit..pengharapan setinggi gunung..adilkah aku???Meminta cuma 2/3 kali..adilkah utk
Allah mndgrnya??? Tidak adil bukan!

Lantaran itu, terima kasih tuhan kerna pengajaran hari semalam ...sbnrnya mendidik ku spy lebih
bsabar.. mngjrku spy lebih
positif...mengajarku ku spy lebih redho ..lebih bertawakal....hanya KEPADANYA.

.aku redho...engkau mengambil kegembiraan smlm ....yg pd fikiranku ianya utkku...namun ia tertulis
bukan untukku...aku redho kerna aku percaya pasti ada ganti nya
yg 1001 kali lebih baik spt yg Engkau janjikan pd mereka2 yg sabar.

Biarlah aku tiada apa-apa....tetapi cukuplah aku cuma ada KAMU...yg SATU....wahai tuhanku.

yg Maha mendengar...yg Maha Mengetahui..yg Maha Pengatur atas segala sesuatu...

No comments: